ارجاع به این مقاله:
حبیبی، پارسا و اوحدی، معصومه (۱۴۰۴). کندوکاوهای گفتمانیِ مفهومِ کارآفرینی در ایرانِ دولتِ تدبیر و امید.ششمین همایش کنکاشهای مفهومی و نظری درباره جامعه ایران، انجمن جامعهشناسی ایران.
چکیده:
کارآفرینی در ایران امروز به مفهومی ژانوسی بدل شده است؛ از یکسو، ترجمهای نادرست ازentrepreneurship باعث تأکید بیش از حد بر خود «کار» شده و از سوی دیگر، بدل به دستاویزی برای پوشاندن کاستیهای حکمرانی شده است. پژوهش حاضر کندوکاوی گفتمانی است که برآمدن و تثبیت این مفهوم را در سیاستگذاری ایران بررسی کرده و نشان میدهد که چگونه تمرکز بر کارآفرینی، برخی از وظایف بنیادین دولت را به حاشیه رانده است. همچنین، به نقش دین در مشروعیتبخشی به کارآفرینی پرداخته و نشان داده میشود که تلفیق آن با مفاهیم دینی، زمینه را برای هژمونیک شدن این گفتمان در سیاست و فرهنگ عمومی فراهم کرده است. بررسی اسناد، متون رسمی، سخنرانیها و قوانین نشان میدهد که این مفهوم چگونه به راهکاری برای مدیریت اقتصادی و اجتماعی بدل شده و همزمان، با پنهان کردن برخی نابرابریها و ناکارآمدیهای حکمرانی، شماری از وظایف و مسئولیتهای دولت را به حاشیه رانده است. این مقاله، با رویکردی انتقادی، تلاش میکند تا ابعاد پنهان این گفتمان را آشکار کرده و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی آن را بررسی کند.
واژگان کلیدی: کار، دین و اقتصاد، حکمرانی، سرمایهداری، استارتاپ